کد مطلب:301335 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:121

فضائل و مناقب حضرت زهرا مسند در احادیث شیعه


1- زید بن موسی گوید: پدرم حضرت موسی بن جعفر از پدرش امام صادق از پدرش محمد از عمویش زید بن علی از پدرش از سكینه و زینب دختران حضرت علی علیه السلام از قول آن حضرت روایت كرده اند كه رسول خدا فرمود: فاطمه حوریه ای است كه در شكل انسان آفریده شده است و دختران پیامبران عادت قاعدگی زنانه ندارند. [1] .

2- از زید بن علی از پدرش از زینب دختر حضرت علی علیه السلام روایت شده است كه گوید: اسماء بنت عمیس به من گفت- در حالیكه شاهد دوران وضع حمل فاطمه و تولد یكی از فرزندانش بودم و در این ایام اصلا خونی از آن حضرت دیده نمی شد- به رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم عرض كردم: یا رسول الله فاطمه وضع حمل كرد و خونی از او ندیدیم؟ فرمود: فاطمه در حالی خلق شده است كه حوریه ای انسان نما است. [2] .

3- از جعفر بن محمد از پدرش از پدرش علی بن الحسین از فاطمه صغری دختر حسین از حسین از برادرش حضرت حسن علیهم السلام روایت كند كه آن حضرت فرمود: در شب جمعه ای دیدم كه مادرم حضرت فاطمه در


محرابش به نماز و دعا ایستاده و تا طلوع فجر در حال ركوع و سجود بود، و شنیدم كه برای مردان و زنان با ایمان دعا می كرد اسامی یكایك آنها را برده فراوان دعا می كرد و اصلا برای خود چیزی نمی خواست، عرض كردم: ای مادر چرا برای خود دعا نمی كنی همانگونه كه برای دیگران دعا می نمائی؟ فرمود: پسركم، اول همسایه و بعد از آن خانه خود. [3] .

4- از علی بن موسی بن جعفر بن محمد بن علی بن الحسین بن علی از پدرانش از علی علیه السلام روایت كرد كه فرمود: هنگامی كه رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم مرا به همسری با فاطمه درآورد، به من فرمود: یا علی بشارت باد تو را، همانا خداوند كفایت فرمود مرا نسبت به آن چه كه برای من اهمیت داشت از كار ازدواج تو، عرض كردم: آن چه برای شما مهم بود چه بود؟ فرمود: جبرئیل خوشه ای از خوشه های بهشت با گلی از میخك های بهشتی نزد من آورد، آنها را گرفته و بوئیده گفتم ای جبرئیل این ها برای چیست؟ گفت: همانا خداوند به فرشتگان و ساكنان بهشتی دستور داد كه بهشت را با درختان و رودخانه ها و كاخ ها و منزل ها و خانه ها و غرفه هایش زینت كنند و به حورالعین دستور داده بود كه سوره «حمعسق» و «یس» را قرائت نمایند منادی صدا می زد: كه خداوند می فرماید: من فاطمه دختر محمد صلی الله علیه و آله و سلم را به علی بن ابیطالب به همسری درآوردم، بعد خداوند متعال فرشتگان را مامور كرد كه بر آنان از در و یاقوت و لولو و جواهرات بریزند و سنبل و قرنقل بر سرشان نثار كنند، و این آیه از آن چیزهائی است كه بر ملائكه نثار شد. [4] .

5- حضرت رضا علیه السلام از پدران بزرگوارش از امیرالمومنین علی علیه السلام روایت كند كه رسول خدا به من فرمود: ای علی عده ای از بزرگان قریش


مرا در مورد فاطمه سرزنش كرده گفتند: ما فاطمه را از تو خواستگاری كردیم و موافقت ننمودی و او را به علی دادی؟ به آنان گفتم: به خدا سوگند من از پیش خودم خودداری نكردم و به نظر شخصی خودم او را به همسری با علی درنیاوردم، بلكه خداوند با ازدواج شما مخالفت و با ازدواج علی موافقت فرموده، جبرئیل بر من نازل شده و گفت: ای محمد همانا خداوند عزوجل می فرماید: «اگر علی را نمی آفریدم برای دخترت فاطمه همتا و همسری در روی زمین وجود نداشت، از آدم گرفته تا پائین تر از او». [5] .

6- احمد بن محمد بزنطی، از علی بن جعفر روایت كند كه از حضرت موسی بن جعفر علیه السلام شنیدم كه می فرمود: روزی رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم نشسته بود فرشته ای كه بیست و چهار چهره داشت بر آن حضرت نازل شد، حضرت به او فرمود: دوستم جبرئیل تو را بدین صورت ندیده بودم؟ فرشته پاسخ داد: من جبرئیل نیستم، من اسمم محمود است، خداوند مرا مبعوث فرموده تا نور را با نور درآورم، فرمود، چه كسی «را» با چه كسی؟ گفت: فاطمه را با علی.

راوی گوید: همینكه فرشته پشت كرد در بین دو شانه اش نوشته شده بود «محمد رسول الله و علی وصیه» رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم به او فرمود: از چه زمانی این جمله بین دو شانه ات نوشته شده است؟ پاسخ داد: دویست و بیست هزار سال پیش از آفرینش آدم علیه السلام. [6] .

7- حضرت رضا علیه السلام از پدران بزرگوارش از حضرت علی علیه السلام روایت كند كه رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: فاطمه را به ازدواج در نیاوردم مگر با آنكسی كه خداوند دستور داده بود. [7] .


8- حضرت رضا علیه السلام از پدران بزرگوارش از امیرالمومنین علی علیه السلام روایت كند كه حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم به من فرمود: یا علی، سه چیز به تو داده شده است كه به من داده نشده است، عرض كردم ای رسول خدا چه چیزها به من داده شده است؟ فرمود: پدر زنی به تو داده شده مانند من، ولی به من داده نشده است. همسری چون فاطمه به تو داده شده است و به من داده نشده، و حسن و حسین به تو داده شده و به من عطا نشده است. [8] .

9- ابوجعفر طبری با اسنادش از حضرت رضا علیه السلام روایت كرده است كه حضرت از پدران بزرگوارش از حضرت علی علیه السلام نقل كرده كه روزی فاطمه علیهاالسلام فرمود: من از شما نزد رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم محبوب ترم، گفتم: نه، بلكه من محبوب تر می باشم، حسن گفت: نه بلكه من محبوبترم،و حسین گفت: نه من محبوب ترم، در این هنگام رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم وارد شده و پرسید درباره چه چیز با هم صحبت می كردید؟ داستان را گفتیم، حضرت فاطمه را در آغوش گرفته و دهانش را بوسید، و علی را به سینه چسبانیده و بین دو چشمش را بوسید و حسن را بر زانوی راستش نشانیده و حسین را بر زانوی چپش، و هر دو را بوسید و فرمود: شماها در دنیا و آخرت به من نزدیكترید و هر كس شما را دوست داشته و ولایت شما را پذیرفته باشد خداوند او را دوست دارد و هر كس با شما دشمنی كند خداوند با او دشمن است، شما از من هستید و من از شمایم سوگند به آن كسی كه جانم در دست او است، هیچ بنده ای در دنیا شما را دوست ندارد مگر اینكه خداوند در دنیا و آخرت ولی او خواهد بود. [9] .

10- امام حسن عسكری علیه السلام از پدران بزرگوارش از حضرت باقر علیه السلام نقل می كند: كه رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم به حضرت علی و امام حسن و امام


حسین علیه السلام سفارش و وصیت كرده و در ذیل آیه شریفه: «یا ایها الذین آمنوا اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولی الامر منكم» [10] فرمود كه تا روز قیامت امامان از فرزندان علی و فاطمه علیهماالسلام می باشند. [11] .

11- اب خالویه در كتاب «الال» گوید: ابوعبدالله حنبلی از قول محمد بن احمد بن قضاعه از قول ابومعاذ عبدان بن محمد از قول حضرت ابومحمد حسن بن علی علیه السلام از پدران بزرگوارش از حضرت علی علیه السلام روایت كند كه حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: هنگامی كه خداوند آدم و حواء را آفرید، آنان در بهشت به خود نازیده و بالیدند، آدم به حواء گفت: خداوند هیچ آفریده ای را بهتر از ما نیافریده است، خداوند به جبرئیل وحی كرد كه این دو بنده ام را به فردوس برین ببر، هنگامی كه وارد فردوس شدند چشمشان به بانوئی افتاد كه جامه ای زیبا و قیمتی در برداشت و تاجی نورانی بر سر گذاشته و دو گوشواره درخشان آویزان گوش داشت و بهشت از پرتو نور چهره اش درخشان بود، آدم به جبرئیل گفت: دوستم حبرئیل، این بانو كه از زیبائی چهره اش بهشت نورانی گشته كیست؟ گفت: او فاطمه دختر محمد پیامبری از فرزندان تو است كه در آخر الزمان خواهد آمد. گفت: این تاجی كه بر سر دارد چیست؟ گفت: شوهرش علی بن ابیطالب علیه السلام می باشد... گفت: این دو گوشواره ای كه بر دو گوش او است چیست؟ پاسخ داد: فرزندانش حسن و حسین می باشند، آدم گفت: ای دوستم، آیا اینان پیش از من آفریده شده اند؟ گفت: آری اینان در علم مكنون و مستور خداوند چهار هزار سال پیش از آنكه تو آفریده شوی موجود بودند. [12] .



[1] طبري، ابوجعفر: دلائل الامامه ط نجف / 52.

[2] طبري، ابوجعفر: دلائل الامامه ط نجف / 53.

[3] طبري، ابوجعفر: دلائل الامامه ط نجف / 56.

[4] طبري، ابوجعفر: دلائل الامامه ط نجف /19-20.

[5] علامه مجلسي، بحارالانوار، 43/ 92.

[6] طبري، ابوجعفر: دلائل الامامه ط نجف / 19.

[7] عطاردي قوچاني، عزيز الله، مسند الامام الرضا 1/ 143.

[8] عطاردي قوچاني، عزيز الله، مسند الامام الرضا/ 119.

[9] عطاردي قوچاني، عزيز الله، مسند الامام الرضا /144.

[10] نساء /59.

[11] عطاردي قوچاني، عزيز الله ج 1/ 108.

[12] اربلي، كشف الغمه في معرفه الاثمه 1/ 456.